• icon
  • icon
  • icon
  • icon
  • icon

Onderhoud watergangen Lelystad

De uitdaging die schoepenradaandrijving heet

Waterschap Zuiderzeeland schrijft op het contract ‘onderhoud watergangen Lelystad’ een maaiverzamelboot voor. Met de inzet van zo’n boot wordt de watergang met één werkgang onderhouden. Maaien en afvoeren gaat in één keer door. Een aanvullende eis was om in de zomermaanden en in bepaalde gebieden geen gebruik te maken van een (worm)schroef of een waterjet. Deze aandrijvingen kunnen namelijk schade veroorzaken aan de aanwezige flora en fauna. Met een andere aandrijving wordt de waterkwaliteit zo min mogelijk aangetast en wordt vissterfte voorkomen. Gedurende de andere maanden kan en mag wel een schroef of waterjet ingezet worden.

Technische uitdaging

Om aan de seizoenseisen te voldoen, konden we kiezen voor het steeds monteren en demonteren van de verschillende aandrijvingen. Een tijdrovend klusje! Dus besloten we het ontwerp van de boot te verbeteren voor het onderhoud van de watergangen. Een mooie technische uitdaging waarbij Krinkels samenwerking zocht met JVS Techniek. En ons plan is gelukt! De maaiverzamelboot heeft zowel een schoepenradaandrijving als een wormschroefaandrijving. Door één van beide aandrijvingen te selecteren kan de machinist deze inzetten. Met een simpele druk op de knop wisselt hij van aandrijving. Het schoepenrad brengt wel nadelen met zich mee. Zo ligt de maaisnelheid lager en is de bestuurbaarheid minder. Maar ook daar is iets op bedacht: we monteerden namelijk twee schoepenraderen. Zo nemen zowel de snelheid als de bestuurbaarheid weer toe.

Inzet van maaiverzamelboot

Nadat het ontwerp klaar was, werkten we hard om de boot ook daadwerkelijk in elkaar te zetten. Inmiddels is de maaiverzamelboot inclusief trailer afgeleverd en zetten we hem volop in om de kano- en visroute te maaien. De eerste ervaringen zijn erg positief. Met de maaibalken wordt de onderwaterbeplanting gemaaid. Transportbanden laden het maaisel op de boot. Is de boot vol? Dan vaart hij naar de loslocatie. Daar wordt hij met behulp van de transportbanden weer geleegd.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van deze maaiverzamelboot? Neemt dan contact met ons op via info@krinkels.nl.

Deel artikel